Hörförståelsestrategier lika viktiga som lässtrategier
Elever som har svårt med hörförståelse har ofta svårt med läsförståelse slog Maria Levlin fast i sin avhandling "Lässvårigheter, språklig förmåga och skolresultat i tidiga skolår" (2014). Hon menade att det är särskilt viktigt att fånga upp och stödja elever med hörförståelsesvårigheter i ett tidigt skede för att öka såväl hörförståelse som läsförståelse. Läs mer om hennes avhandling här: https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/specialpedagogik/undervisning/svag-horforstaelse-och-lassvarigheter-hor-ofta-ihop-1.233483
De senaste åren har det varit stort fokus på läsförståelse och lässtrategier. Strategier för hörförståelse bygger i stort sett på samma principer som de för läsförståelse. Det viktiga är att förutspå, ställa frågor, reda ut oklarheter och sammanfatta. De strategier som rekommenderats i projektet "En läsande klass" kan göras om till strategier för hörförståelse. Läs mer om hur de olika rollerna kan användas på https://www.enlasandeklass.se/lasforstaelsestrategier/. Nedan har jag skrivit om rollerna för att passa för hörförståelse.
Några saker att tänka på vid lyssning:
- Bygg på förförståelse! Utgå från något som ni arbetat med tidigare, eller ett studiebesök el dyl.
- Pausa ofta! Vid lyssning kan man inte gå tillbaka i en text och leta efter svar och läsa om, utan måste minnas. Det ställer stora krav på minne och koncentrationsförmåga.
- Lyssna om! Det tar tid att arbeta med hörförståelse. Välj hellre kortare inslag än längre.
- Satsa på kvaliteten på hörförståelsen! När eleverna känner till strategierna väl kan man öka längden på inslagen lite i taget.
- Anpassa efter hela gruppen! Vilken svårighetsgrad och vilken längd passar gruppen? Vilken typ av inslag? Vilka elever passar för vilka roller? Vilka elever kommer att ha extra svårt med hörförståelsen? Hur kan man anpassa för dem?
- Använd visuellt stöd! Visualiser i form av bildsekvenser eller stödord för att stödja minnet.
Om man vill kan man kombinera läsförståelse med att lyssna, även om man då inte övar just hörförståelse. Läs här om en del praktiska tips vid medläsning vid lyssning: https://www.enlasandeklass.se/wp-content/uploads/2014/04/L%C3%A4sa-med-%C3%B6ronen.pdf
Här kommer mina omskrivningar av rollerna för lässtrategi:
"Spågumman": Förutspå och ställ hypoteser. Detta kan göras genom att prata om vad det är för typ av inslag man ska lyssna på, t ex nyhetsrapportering, reportage, saga. Vad är typiskt för denna typ av inslag? Vad kan vi förvänta oss och gissa om den text vi ska höra, eller fortsättningen efter en paus. Vad kan inslaget komma att handla om? Finns det någon förhandsinformation eller en introduktion som man kan lyssna på? Vad vet vi redan? Vad kan vi gissa? Spågumman är aktiv innan, under och efter lyssningen.
"Reporterns" uppgift är att ställa frågor till det man lyssnat till. Det kan varar frågor som frågar efter sådant som sägs rakt ut. Det kan vara frågor som kräver att lyssnaren har hört, kan komma ihåg och kan lägga ihop information från olika delar av inslaget och därur dra egna slutsatser, göra inferenser. Vid läsning är det det vi kallar för att läsa mellan raderna. Reportern kan också ställa frågor som innebär att lyssnaren måste använda dig av tidigare kunskap i kombination med det hen har hört för att kunna svara på frågorna. Reportern är aktiv under lyssningen när man gör pauser och efter lyssningen.
”Konstnären” hjälper lyssnaren att skapa inre bilder av det hen hört. Konstnären använder alla sinnen för att se, höra, känna och kanske känna dofter av det man lyssnar på.
”Detektiven” ska reda ut oklarheter. Det kan handla om svåra ord eller andra oklarheter. När detektiven arbetar måste hen ofta lyssna om, stoppa, slå upp osv.
”Cowboyen” fångar med sitt lasso in det viktigaste i det man lyssnat på och sammanfattar det. Det kan göras i ord eller visuellt.
Tips! Denna film beskriver hur Marie Trapp har jobbat med läsförståelsestrategier genom högläsning i förskolan. https://urskola.se/Produkter/182945-Strategier-for-lasforstaelse-Hoglasning-i-forskolan