Nationella prov - terränglopp i rullstol

18.04.2014 15:44

Jag har länge haft funderingar kring nationella prov. Är de till stor nytta för staten? Eller för lärarna?  När jag har ställt frågor till provkonstruktör har jag fått veta att det nationella provet har ett värde i att kunna visa hur det ser ut med kunskaperna på nationell nivå, att den individuella prestationen är av underordnad roll. Därför ska anpassningar för funktionsnedsättningar undvikas i möjligaste mån. De påverkar resultatet på nationell nivå och inverkar negativt på tillförlitligheten när alla inte har gjort på samma sätt.  

Skolverket beskriver på sin hemsida hur nationella prov ska användas: "Skolverket utvecklar kontiunerligt nya stöd för bedömning i olika ämnen. Dels finns de nationella proven som stöd för bedömning och betygssättning, dels finns det bedömningsstöd i flera ämnen och kurser. Bedömningsstöden ska precis som de nationella proven, stödja en likvärdig och rättvis bedömning och betygssättning, men är inte obligatoriska för skolan att använda såsom som de nationella proven är." (https://www.skolverket.se/bedomning 2014-04-18) 

Proven ska alltså användas som underlag för betygsättning. Alla elever ska göra proven,  helst utan anpassningar, eller med anpassningar som inte påverkar validiteten när man tittar på resultatet som en mätare av kunskaper på nationell nivå. Det innebär att många elever tvingas genomföra prov, som de på förhand vet att de inte har förutsättningar att klara utan anpassningar eller med endast de anpassningar som tillåts. Vad gör det med en människa? Vilka känslor av mindervärde och otillräcklighet väcker detta hos eleven?  Hur skulle vi tänka kring detta om funktionsnedsättningen var fysisk? Om den rullstolsbundne skulle tvingas delta i terrängloppet, med enda anpassningarna terränghjul och längre tid? Resultatet skulle sedan användas för att på nationell nivå se hur bra vi är på terränglopp i Sverige. Skulle vi tycka att det kändes som att vi behandlade den rullstolsbundne med respekt och förståelse?


Idag läser jag i SvD att nationella proven i svenska och engelska inte mäter det som ingår i den kurs som de ska fungera som betygsstöd till (Ahlstedt, Norman, Västskär. SvD 2014-04-18). Vad är det då man mäter? Otillräcklighet i största allmänhet?

Är värdet med de nationella proven värt det lidande och den risk för felaktiga betyg som föreligger? Jag tycker inte det.

Länk till den mycket tankeväckande artikeln i SvD: https://www.svd.se/opinion/brannpunkt/3478480.svd